Projekt 2019

Od kantat Bacha do pieśni Moniuszki

Fundacja Pianoforte realizuje w tym roku zadanie publiczne współfinansowane ze środków Miasta Krakowa pod tytułem „Od kantat Bacha do pieśni Moniuszki”.W ramach projektu odbędą się trzy koncerty muzyki dawnej, granej na instrumentach z epoki, w obiektach muzealnych Krakowa.

Myślą przewodnią cyklu koncertów są utwory wokalno-instrumentalne i ich rozwój od baroku aż po czasy Stanisława Moniuszki. W okresie baroku powstają głównie utwory sakralne, śpiewane w kościołach, natomiast romantyzm przenosi już pieśń do salonów, nie znaczy to jednak, że forma kantaty zamiera. Kantaty tworzy także Stanisław Moniuszko, a po nim inni kompozytorzy aż po czasy współczesne.

W pierwszym odcinku naszego cyklu „W barokowej kaplicy” zaprezentujemy kantaty małoobsadowe G.Ph. Telemanna i J.S. Bacha. Uważa się powszechnie, że J.S. Bach doprowadził formę kantaty do największego mistrzostwa. Program usłyszymy w wykonaniu zespołu muzyki dawnej Antica Cucina pod kierownictwem Katarzyny Pilipiuk, natomiast partię wokalną wykona młoda, bardzo utalentowana mezzosopranistka Katarzyna Kucia. Koncert odbędzie się 29 września 2019 roku o godz. 18.00 w Galerii Sztuki Polskiej XIX w. w Sukiennicach - Oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie na Rynku Głównym 3.

W drugiej odsłonie cyklu nastąpi przeskok do romantyzmu. Jest to czas rozkwitu romantycznej pieśni solowej, pisanej do tekstów największych poetów tamtych czasów takich, jak Johann Wolfgang Goethe, Fryderyk Schiller, Wiktor Hugo, Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Cyprian Kamil Norwid. „W romantycznym salonie” zabrzmią pieśni F. Mendelssohna oraz R. Schumanna. Wykona je ponownie Katarzyna Kucia z towarzyszeniem oboju historycznego (Katarzyna Pilipiuk) oraz oryginalnego instrumentu z epoki - fortepianu stołowego z 1834 roku (Anna Huszczo). Ponadto słuchacze będą mogli posłuchać romantycznych miniatur instrumentalnych na obój i pianoforte C.A. Brauna oraz J. Wiederkehra czyli kompozytorów romantycznych, których nazwiska rzadko pojawiają się w repertuarze koncertowym.
Miejscem koncertu będzie Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, ul. Lipowa 4. Termin - 27 października godz. 18.00.

Trzecie ogniwo cyklu „Kameralny salon Moniuszki” to kwintesencja cyklu czyli koncert poświęcony pieśniom Stanisławowa Moniuszki. Ponownie Katarzyna Kucia oraz znakomity młody baryton Dawid Biwo zaprezentują wybrane pieśni ze „Śpiewnika domowego”. Usłyszymy także walce Moniuszki, utwory Józefa Elsnera, Karola Kurpińskiego oraz Fryderyka Chopina, czyli jego współczesnych. Utworami Henriego Broda czy Gaetano Donizettiego nawiążemy do domeny Moniuszki czyli opery. Śpiewakom towarzyszyć będzie Katarzyna Pilipiuk na oboju oraz Anna Huszczo na fortepianie historycznym. Na koncert zapraszamy 24 listopada o godz. 18.00 do Pałacu Biskupa Erazma Ciołka w Krakowie, ul. Kanonicza 17.

Szczegółowe informacje o tych wydarzeniach muzycznych zamieszczone zostaną w „AKTUALNOŚCIACH”.

Projekt jest współfinansowany ze środków Miasta Krakowa

Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa

Partner

Muzeum Narodowe w Krakowie

Nasze koncerty

Pianoforte Projekt 2019
Pianoforte Projekt 2019
Pianoforte Projekt 2019
Pianoforte Projekt 2019
Pianoforte Projekt 2019
Pianoforte Projekt 2019
Pianoforte Projekt 2019
Pianoforte Projekt 2019
Pianoforte Projekt 2019